Het identificeren van de MG Magnette ZA

MG Magnette ZA

In oktober 1953 verscheen op de London Motor Show een groene ZA Magnette met beige interieur en een grijze met grijs interieur, die beide in  zeer korte tijd vóór de opening van  de tentoonstelling werden geproduceerd.

Wegens problemen in het productieproces waren de afgewerkte auto’s niet in overeenstemming met het publiciteitsmateriaal.

Deze situatie keerde zich in maart 1955, nadat er nog maar  6000 eenheden waren geproduceerd, resoluut ten goede. Nieuwe leveringen werden uitgevoerd met Italiaanse walnootafwerking en werden uitgevoerd met chromen bumpers met ‘overriders‘. Tevens  werden de nieuwe leveringen standaard voorzien van een kachel en een lederen interieur wat destijds zeer exclusief was.

De ZA is uitgerust met de nieuwe B-series-motor, die 60 pk bij 4600 rpm produceert. De motor was voorzien van een ondeugdelijk oliefilter waarbij de lagers te weinig smering kregen en de motoren na 10.000 mijl al aan revisie toe waren.

De ingenieurs  van MG hadden dit snel door waardoor dit euvel beperkt is gebleven tot de eerste 1400 eenheden. Daarna heeft er een modificatie plaatsgevonden die we  ook op de latere  MGB modellen terugvinden. De Magnette kende een onstuimige start aangezien de echte MG liefhebbers niet zozeer van MG maar eerder van Wolseley een familie-saloon  verwachtten. Ze vonden de MG Magnette maar  een kloon van Wolseley.

Informatie (deels) overgenomen van magnette.org

.

Langzaam maar zeker boekte de Magnette meer succes,  door zijn lagere body maar vooral door zijn sportieve karakter en luxe uitvoering.

Vergist u zich niet

De uitwisselbaarheid tussen een gelijktijdig geproduceerde Wolseley en een MG Magnette is niet van toepassing.

De carrosserie is op belangrijke en kenmerkende  delen geheel verschillend.

Spraakmakend

was het verlaten van het chassis gedragen concept naar een zelfdragende  “monocoque” carrosserie gebruik makend van de MG A technologie.

Veel Magnette’s zijn door het eigen sportieve karakter in race en rally-activiteiten verloren gegaan.

Voor de echte liefhebbers zijn nog maar enkele exemplaren bewaard gebleven.

Maar een mooi en goed exemplaar is een trots, in waarde stijgend, bezit en een graag geziene gast op onze evenementen.