Het restaureren van het MGA interieur
Nadat u van uw MGA ‘de techniek ‘en het carrosseriegedeelte hebt gerestaureerd komt de finishing touch, het herstel van het interieur, de cabriokap en eventueel de tonneau cover.
Voor het vernieuwen van het interieur van je MGA heb je vele mogelijkheden, je koopt bijvoorbeeld een kant en klare tapijtset en stoelhoezen die je in diverse kwaliteiten bij veel leveranciers kunt kopen.
Het biedt daarentegen ook een unieke mogelijkheid je MGA naar je persoonlijke smaak uit te rusten waarbij je wel goed oog voor originaliteit moet blijven houden. Als je bijvoorbeeld naar de verschillende MGA uitvoeringen kijkt dan zie je diverse uitrustingniveaus die je als een upgrade kunt toepassen op je eigen MGA.
Een goede kwaliteit leer of vinyl voor de stoelen, de deur- en zijpanelen en de reservebandhoes, een goede kwaliteit kunstleder ook voor de cockpitrand en als laatste een prima autovloerbedekking. Rode piping op de stoelen, op de tapijtset en rond de aflegvakken op de deurpanelen is een persoonlijke keus.
Hetzelfde ritueel kun je natuurlijk toepassen in de koffer die ik zelf ook in deze sfeer wilde bekleden. Een uitdaging is natuurlijk de reservebandconstructie, aangezien hierin diverse materialen zijn gebruikt en deze in combinatie de afwerking bepalen zowel in de koffer als in het interieur. Ook heb ik aandacht besteed aan details als het klepje voor de oliepeilstok van de versnellingsbak en de uitsparing voor de massaschakelaar in de achterwand.
Misschien wat gewaagd, maar we hebben de MGA Register Holland- badge laten verwerken op een kunststof onderplaatje en deze net voor de armsteun op de tunnelbak gemonteerd. Het lijkt een beetje op een limited edition op deze manier. Je moet het maar weer leuk vinden, de één wel de ander niet!
Het maken van een tonneaucover
Goede raad is duur, maar de traditioneel aangeboden tonneau covers zijn van vinyl of stof en aangezien het interieur in mooi leder is uitgevoerd hoort hier m.i. een leren tonneaucover bij.
De keuze is gevallen op een zg. lange tonneau cover omdat je dan minder extra bevestigingspunten nodig hebt op de carrosserie.
Tijdens de toertochten kunt u uw licht opsteken bij enkele leden die al een tonneaucover gebruiken.
De meningen van de leden zijn verdeeld, met voor- en tegenargumenten voor een storm cover, een korte of een lange tonneaucover.
De korte kun je ook gebruiken in combinatie meteen gesloten kap en zo je interieur beter beschermen tegen diefstal. Deze korte versie klappert ook niet op het achterste deel van de carrosserie dat beschadigen van de lak met zich mee kan brengen!
De lange versie daarentegen kun je gebruiken als afdekhoes voor het interieurdeel achter de stoelen als je hier de cabriokap opbergt.
Tijdens het rijden is de tonneau cover netjes opgevouwen en opgeborgen maar tijdens de tussenstops kun je eenvoudigweg de tonneaucover weer monteren en het interieur afsluiten.
Kortom het is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur of je een lange, een korte of een storm cover wil gebruiken.
Uiteindelijk is de interieur restauratie een hele leuke klus geworden waarbij we in goede samenwerking menig uurtje hebben gewerkt aan een mooi resultaat die ook een beetje de personal touch moest uitstralen.
Een MGA enthousiasteling.