Klassiekers, Heden, Verleden en Toekomst

MGATO, een passie of een life style?

Voor velen is de Duitse, Britse en Italiaanse auto-industrie de bakermat van alle belangrijke technologische en stijltrends, waarbij niet zozeer de exoten maar de spraakmakende en bereikbare modellen uit de periode 1950 – 1975 het meest aanspreken.

In deze periode kregen eigenzinnige constructeurs bij merken als BMW, Lancia, Honda, MG, Jaguar, Healey en Riley de ruimte voor technologische innovaties met een scherp oog voor styling, totdat velen werden ingelijfd door grotere concerns. In deze periode is Kunst in de vormgeving van auto’s ‘met een grote K’ bedreven.

Inmiddels genieten vele enthousiastelingen van klassiekers, van de vormgeving enerzijds en de eenvoud anderzijds. Het is die typische vooral Engelse sfeer van wortelhout, leer en vernuftige technische details. Uniek voor die tijd maar die de enthousiastelingen weet te raken en technisch te interesseren. Deze interesse uit zich vaak door zoveel mogelijk zelf aan de eigen klassieker(s) ‘te doen’.

Zij genieten door deels te restaureren, met hun klassieker te rijden en deze technisch en optisch in uitstekende staat te houden. Het geeft niet alleen nieuwe energie maar brengt hen in contact met veel gelijkgestemden binnen Nederland en Europa.

Van al de klassiekers houden zij vaak de restauratiegegevens en foto’s bij en daarom kennen ze de auto en zijn historie. Zij hebben zich vaak tot in detail gebogen over de restauraties. Vaak gaan deze restauraties hand in hand met bijzondere ontmoetingen waardoor de oldtimergemeenschap een extra dimensie heeft gekregen en dat is zo mooi in de klassiekerwereld, er is nog ruimte voor de menselijke maat. Logisch dat velen op zoek gingen naar een oldtimerclub waar deze sfeer herkend werd en die in staat was om mensen te binden en te verbinden.

De MGATO is uit deze ontwikkeling ontstaan. Er was een behoefte aan een betere herkenning van de cabrio types -A- en saloon types Magnette ZA & ZB. De MG A en de Magnette zijn stijliconen uit de 50- en 60-tiger jaren waarbij de automotive industrie overging van chassis-gedragen naar zelfdragende carrosserieën. Zo zijn de MG A en de Magnette uitgerust met dezelfde motorentechniek, drive line en componenten waarbij de type A chassis-gedragen is en de Magnette een zelfdragende carrosserie heeft. Beide types zijn vanuit technisch perspectief vergelijkbaar, vandaar dat de belangenbehartiging en service aan onze leden goed te combineren is.

De MGATO viert zijn 45-jarig jubileum in 2018 en is met ca. 235 leden een van de kleinere spelers in verenigingsland. Onder het motto ‘voor jonge mensen van alle leeftijden’ proberen wij als MGATO naast een informatief en sportief activiteitenprogramma ook een voorwaardenscheppend doel na te streven. Zo worden er toerritten georganiseerd waarvan de sfeer inmiddels breed gewaardeerd wordt en de inhoud nog steeds verrassend is. Hiernaast wordt veel gedaan aan verkeersveiligheid van vooral de niet APK-plichtige voertuigen middels informatie- en documentatieverzorging. De MGATO is hierdoor uitgegroeid tot een levendige club van gelijkgestemden van divers pluimage die het goede Bourgondische karakter van het clubleven kunnen waarderen. Voor sommigen is het een life style!

Brits erfgoed in de lage landen

Het doel is natuurlijk om het Britse historisch erfgoed, de MG A en de Magnette in het bijzonder, ‘a-live’ te houden. Met respect en herkenning van de kunst om techniek met vormgeving zo te combineren, dat we kunnen spreken van ‘the art of British automotive. De MG A en Magnettes zijn inmiddels bekend als oldtimers en klassiekers waarvan de dagwaarde de aanschafprijs van de jaren vijftig en zestig met vele honderden procenten is overstegen. Onmiskenbaar zijn Engelse klassiekers ook stijliconen van hun tijd; ze staan niet alleen voor een herkenning van die tijd maar blijken door de jaren heen ook hun investering waard.

In Nederland rijden zo’n 260.000 klassiekers rond die worden gekoesterd door hun vele eigenaren en hobbyisten. De grootste groep eigenaren houdt zich bezig met de betaalbare klassiekers, ieder op zijn eigen wijze en daarnaast is er natuurlijk een relatief kleine groep investeerders / verzamelaars.

De klassiekerwereld heeft ook in moeilijke tijden een grote aantrekkingskracht op ‘jonge mensen van alle leeftijden’. Zij lezen de klassiekertijdschriften en als lid van hun eigen clubje lezen ze het verenigingsblad voor het meer specifiekere clubnieuws.

De meeste vakjournalisten belichten in hun magazines vooral de exoten maar de werkelijke waarde van dit historisch erfgoed is in handen van de klassiekerenthousiastelingen die zich bezighouden met het straatbeeld van toen en het verrijken van nu!

In deze context dient de klassiekerliefhebber ook een zeker maatschappelijk doel, de MGATO en de KNAC begrijpen dat en daaruit is de samenwerking tussen MGATO en KNAC ontstaan. De MGATO slogan ‘Voor jonge mensen van alle leeftijden’ wordt in het KNAC vriendenlidmaatschap geconcretiseerd door een gezamenlijke verkenning naar de diverse activiteitengebieden.

Om de toekomst van de MGATO ook voor de langere termijn te waarborgen, kunnen we gebruik maken van de faciliteiten en mogelijkheden die het KNAC Vriendenclublidmaatschap ons biedt. Op deze wijze versterken en innoveren we samen op vele gebieden en behouden we ieder op eigen wijze onze identiteit door ook een goede focus te houden op de specifieke clubdoelstellingen.

We werken samen daar waar het kan op communicatief gebied en bij landelijke en internationale evenementen.

Hierdoor is de MGATO in staat als relatieve kleine landelijke vereniging zijn beleidslijnen te versterken en zijn doelstellingen te behalen met behoud van het historische erfgoed en de unieke sfeer die zo tekenend is voor de MGATO.

Wij wensen u een gezond en voorspoedig 2017 en begroeten u allen graag op onze Algemene Ledenvergadering op 19 februari 2017.

Het MGATO-bestuur