Door onze voorzitter werd deze middag aangeprezen als een unieke gelegenheid om in het verleden van het merk MG te kijken en daarmee heeft hij geen woord te veel gezegd. Een mooi en vol programma rond de foto’s van de familie Endever.

Een van de laatste nazomerdagen van dit jaar maakte dat rond het dorpshuis in Austerlitz veel MG’s te vinden waren. De ingang werd gedomineerd door A-tjes, maar er waren ook veel bezoekers van de zusterclubs MGCC en MGTTO. Zelfs enkele Duitse MG liefhebbers waren naar Austerlitz gekomen.

Het begin en het eind van de middag werden gevormd door de foto’s uit het archief van Syd Endever, gepresenteerd door zijn zoon Roger. Maar daartussen waren er uitstekende en zeer informatieve presentaties van achtereenvolgens Cor Veerhuis, Ivo Hilgenberg en Hans van Wanrooij.

Roger Enever trapte af met een selectie foto’s van zijn vader. Mooie plaatjes van zeer vroege MG’s rond het huis van de Endevers in Oxford, maar het merendeel van de foto’s toonden de verschillende auto’s waarmee snelheidsrecords zijn behaald in de vijftiger jaren. Met name de EX 181 waarmee Stirling Moss in 1957 bijna 400 km/u haalde en Phil Hill twee jaar later zelfs 410 km/u. En dat allemaal met een 1500 CC Twin Cam motor.

Opvallend waren de foto’s uit 1939 van proeven op afgesloten stukken autobahn. Geflankeerd door militairen met hun nazisymbolen stonden de Engelse engineers en ontwerpers op de foto rond hun snelheidsmonster. Een van onze Duitse gasten vertelde dat tussen de proeven door, reparaties werden verricht in de nabijgelegen Junkers fabriek. Daarbij werden de MG bezoekers vriendelijk verzocht om niet naar links te kijken waar op dat moment de bommenwerpers werden geproduceerd die later Engeland zouden bombarderen. Zo gaat dat dus met oorlogen: het ene moment help je elkaar en een paar maanden later gooi je bommen op elkaar.

Ik heb nooit geweten dat MG zo lang en zo veel geïnvesteerd heeft in wereld snelheidsrecords. Toch die boeken maar eens openslaan die ik in de boekenkast heb liggen.

© Copyright - MGATO