In tegenstelling tot vorig jaar, nu een stralende zomerdag. Paraplu’s waren niet nodig, maar zonnebrandcrème was geen overbodige luxe, zoals het gezicht van onze voorzitter aan het eind van de dag duidelijk maakte.

Het British Race Festival werd dit jaar gesponsord door Louwman, de importeur van auto’s die per stuk meer kosten dan tien of twintig van onze MG-A tjes tezamen. Mogelijkheid genoeg dus om je te vergapen aan Bentley’s, Morgan’s en Maserati’s, maar vooral aan de exotische McLarens. Naast al dit luxe gedoe, werd er op de baan gewoon hard gereden en gestreden. Met name de race met Healey’s was een grote dweilpartij, waarbij elke bocht driftend werd genomen. Maar ook races met Jaguars en de mij onbekende Ginetta’s. Dat is blijkbaar een groot ding daar op dat eiland, want er zijn vele klasses met ieder tientallen deelnemers. En zo’n merkenrace is altijd spannend omdat er zo weinig verschil in de techniek zit. Het is de coureur die het verschil maakt. Dat zou onze Max (Verstappen) ook wel willen. Op een giga scherm konden alle bezoekers achter de pits zien hoe hij direct na de start werd aangetikt en de Grand Prix van Oostenrijk moest verlaten.

Het contrast tussen paddock 2 waar Louwman met veel bling aanwezig was, en paddock 1 waar de echte raceteams stonden was dan ook groot. Maar eerlijk gezegd loop ik ook graag rond tussen al die super professioneel georganiseerde raceteams met grote opleggers waar een complete garage in zit en waar aan het eind van de dag alle auto’s in verdwijnen.

Maar niet alleen het circuit was in Engelse sferen. Ook het dorp Zandvoort was all British. Dat kreeg nog extra cachet doordat in de middag tientallen auto’s zich verzamelden voor een korte rondrit door het dorp. Een ritje waar ook veel MG-A’s aan deelnamen.

De MGATO stond samen met de MG car club in een pitsbox. De leden van beide clubs mochten aan het einde van de zondag 20 minuten vrij rijden. Na een uitgebreide briefing deden de deelnemers hun helm op en gingen de baan op.

Al met al een zeer geslaagde dag. Dank aan oud voorzitter Frans Dessing en de huidige voorzitter Han Volkers die vroeg uit de veren zijn gegaan om de clubaanhanger naar het circuit te brengen en de pitbox in te richten met de bekende picknicktafel en de eerste koffie te zetten voor de dorstige clubleden.

© Copyright - MGATO